10
10
  SirmiumInfo - početna strana Servisne informacije Vesti iz kulture Galerija slika Sportske vesti Zabava Zanimljivosti

Otvorena izložba o Rusima i njihovim potomcima u našem gradu

Izvor: SirmiumInfo | 16.01.2018 15.30h | Komentara: 0

Sremska Mitrovica – Izložba nazvana “Ruski emigranti i njihovi potomci u Sremu i Sremskoj Mitrovici” otvorena je u Galeriji “Lazar Vozarević”. Prateći programi koji će trajati deset dana nazvani su Dani ruske kulture. Organizator je Istorijski arhiv “Srem”, a suorganizator Muzej Vojvodine.

Izložba “Ruski emigranti i njihovi potomci u Sremu i Sremskoj Mitrovici” sadrži fotografije i zapise o ljudima koji su živeli ovde i gradili grad i naš region, ljudima koji su ostavili pečat u društvenom i kulturnom životu Sremske Mitrovice i Srema a poreklom su iz Rusije. Povod za izložbu je 100 godina od dolaska Rusa u Srem.

shared via sirmiuminfo.rs image share

Dejan Umetić, direktor Istorijskog arhiva “Srem” obrativši se brojnoj publici za koju je sala mitrovačke Galerije bila mala istakao je: “Izložbu smo organizovali povodom 100 godina od dolaska rusih emigranata u Kraljevinu Srva, Hrvata i Slovenaca, prvenstveno u Srem. Na ovoj izložbi se mogu videti i neki podaci koji do sada nisu obrađivani, ni prezentovani o nekim ruskim emigrantskim porodicama iz Sremskoj Mitrovici, Šida i iz Rume. Izložba traje deset dana, a tokom trajanja izložbe smo organizovali kao prateći program i Dane ruske kulture u Sremu uz pomoć saradnika.”

shared via sirmiuminfo.rs image share

Ruske izbeglice su smeštene širom tadašnje države, a 1920. godine dolaze i u Srem, gde će im u Sremskim Karlovcima, bar privremeno biti sedište i nekih njihovih isntitucija.U potrazi za boljim, sigrunijim životuom, menjali su prebivalište, a tako se i Sremska Mitrovica našla na mapi njihovih putovanja, za neke i kao trajno rešenje.

shared via sirmiuminfo.rs image share

“Meni je drago da Arhiv Srema, Muzej Vojvodine i galerija na ovaj način obeležavaju dolazak Rusa u Srem, u Srem koji ima dugu istoriju,” rekao je dr Drago Njegovan, direktor Muzeja Vojvodine u ime suorganizatora i dodao: “Mi treba da dolazimo na ovakve časove istorije. Ovo je jedan veliki čas istorije ruskog naroda. Ovde je prikazana jedna tragedija ruskog naroda o tome da su mnoge porodice, mnogi Rusi bili prinuđeni da zbog građanskog rata i terora, napuste svoja ognjišta, što je Srbima izuzetno poznato jer uvek su bili seobni. Mnogi od njih su našli utočište u Sremu, pa i u Sremskoj Mitrovici.

shared via sirmiuminfo.rs image share

Autori izložbe su su prof. dr Nenad Ninković, profesor na Odseku za istoriju Filozofskog fakulteta u Novom Sadu; dr Goran Vasin, profesor na Odseku za istoriju Filozofskog fakulteta u Novom Sadu; Suzana Milovanović, istoričar, muzejski savetnik u Muzeju Vojvodine u Novom Sadu i Nada Simić Lemajić, istoričar, viši arhivista u Istorijskom arhivu „Srem“.

shared via sirmiuminfo.rs image share

Prof. dr Nenad Ninković jedan od autora izložbe govorio je o motivima za organizovanje ovakvog događaj: “U naslovu izložbe je naglašena Sremska Mitrovica jer Mitrovica nikad nije obrađena u tom smislu, proučavanja ruske emigracije, ni likovno, ni istraživački. Jedino je od Mitrovčana obrađivao mr Živko Popov, on je pisao i dosta njegovih tekstova smo iskoristili za legendu izložbe, kao i podatke koje je ostavila Larisa Krutikov Bogdanović. To je bio početak izložbe, dalje smo razvijali i prvo smo morali da ukažemo na Srem kako se tu uopšte doseljavaju Rusi. Najznačajnija kolonija je bila u Sremskim Karlovcima, tu je bilo sedište Ruske crkve, u čitavom svetu ispod Rusije sedište. Ovde su doneti podaci o Rusima posle Prvog svetskog rata, često su se selili iposle toga, pa su neki došli u Sremsku Mitrovicu i posle tog peroda. Svi su u Jugoslaviju došli posle Oktobarske revolucije 1920. je bila velika ruska kolonija.”